Suzanne reflecteert…

Please follow and like us:

Een terugblik op een feedback sessie van SportSupport
Suzanne reflecteert…

In juni 2016 ben ik begonnen me t lesgeven bij de Sportieve Handy’s. Dit is een sportschool voor mensen met een beperking. Elke dinsdag avond verzorg ik hier de lessen. Het is nu bijna 2018 en dat betekent terugblikken en reflecteren. In dit anderhalf jaar hebben zowel de dansers als ik erg veel geleerd en zijn we beiden gegroeid in het vak. Dit kon ik doen doordat Judith van Dijk van Sport Support aanbood mijn lessen te komen analyseren.
      
Eerder in het jaar hebben we van Judith al een korte training gehad over kerndoelen in de les en over persoonlijke kwaliteiten. De heldere aanpak sprak mij wel aan. Inmiddels was het dinsdagavond en de camera stond klaar. De studenten druppelden binnen. Ik werd gefilmd tijdens het lesgeven zodat Judith en ik hier later naar konden terugkijken en mijn feedback konden bespreken.

Voorafgaande aan de les had ik voor mezelf al wat punten opgeschreven waar ik persoonlijk graag naar wilde kijken en waar ik graag een een tweede opinie over wilde.
– structuur behouden in de ruimte
– angst dat het ‘saai’ wordt
– ga ik te snel?

Twee weken later
Twee weken later kwamen we bij elkaar om de bevindingen van Judith en mij te bespreken en de filmpjes van de les te analyseren. Om het structureel aan te pakken waren er twee voorbeelden uit de filmpjes gehaald om dieper op in te gaan. Judith vroeg vooral veel; Wat gebeurd er, wat zie je, wat valt je op?

Het was een eye-opener om mijzelf en mijn les terug te zien op video. Het feit dat ik objectief, zonder mening moest analyseren maakte het erg nuttig, doordat ik puur ging kijken en omschreef naar wat er ‘daadwerkelijk’ gebeurde.

Het bleek dat mijn gevoelens tijdens het lesgeven af en toe geheel anders zijn dan wat er daadwerkelijk gebeurt. Ik maak me tijdens de les vaak druk om bepaalde dingen. Uit mijn analyse en observatie kan ik nu concluderen dat deze stress vaak onnodig is. Verder is het ook fijn om te zien en te bespreken wat al goed is. Veelal waren dit dingen die ik zelf als vanzelfsprekend ervaar, echter is het belangrijk niet te vergeten wat je goed kunt (je kwaliteiten). Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen en kan je deze facetten optimaal inzetten in de praktijk.

Bijvoorbeeld: Ik voel vaak dat de sfeer binnen de les op momenten onrustig is, echter wist ik vaak niet hoe ik dit kon veranderen. Ook zag ik dit als een negatief feit.
Na het bekijken van de video’s heb ik kunnen zien dat dansers vaak geconcentreerd met zichzelf bezig zijn, wat de oorzaak is voor de “onrust”. Wat voor mij betekent dat deze “onrust” geen negatief gegeven is, maar juist positief.

Tot slot, er zijn natuurlijk nog vele vragen en discussie punten over hoe een perfecte inclusiedans les er uit zou moeten zien. Vraagstukken over moeilijkheidsgraad, eigen inbreng van de leerling en plezier in de les komen dan vaak ter discussie. Achteraf hebben we hier ook nog het een en ander over besproken en het is goed om deze discussies open te houden en je niet vast te pinnen op een bepaalde waarheid. Ik ben namelijk van mening dat dit anders is voor iedereen die de les geeft en iedereen die in de groep deelneemt. het was een zeer interessant gesprek waar vele interessante conclusies uitkwamen. Hieronder beschrijf ik er twee:

De beheersing van een oefening heeft een positief effect heeft op de leerling, wat  kan leiden tot een betere ontwikkeling van de leerling. Het feit dat ze naar mij blijven kijken terwijl ze de oefening doen is af en toe niet erg, echter zou het fijn zijn om ook oefeningen te hebben waar ze de stof daadwerkelijk kunnen beheersen  afwisseling is hier het sleutelwoord.

Dansers komen enkel voor het plezier en het bewegen, dit wil echter niet zeggen dat er geen motorische en creatieve stimulans kan worden gebracht. Ik als docent zie namelijk heel veel verbetering in deze twee vlakken sinds ik vorig jaar gestart ben. Het feit dat ik zie en weet dat het mogelijk is, maakt dat ik dit ook zal blijven doen in mijn lessen.

Om af te sluiten wil ik graag benoemen dat ik erg veel heb gehad aan de analyse en het gesprek met Judith. Zo ga ik weer fris en vol nieuwe doelen 2018 in!

“Het was een interessante, leerzame en leuke ervaring!”

 

        

 

 

About admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *