Unload to Upload

 

“Door middel van het aanreiken van een lessenpakket willen we de diversiteit in de dansles en de inclusiedans in Nederland bevorderen.”, artistiek leider Joop Oonk.

 

Dansmethode Unload to Upload

In deze intensieve 3 daagse training over inclusiedans leer je niet alleen met de methodiek van Misiconi Dance Company te werken, maar leer je ook meer over de visie en het gedachtegoed van Unload to Upload. Jezelf even unloaden van aangeleerde patroneren en weer uploaden met andere inzichten. Je maakt kennis met wat een goede inclusieve danspraktijk inhoudt vanuit verschillende perspectieven in het werkveld. In de cursus wordt vooral veel aandacht besteed aan voorbeelden uit de praktijk. We bieden de eerste beginselen, handvatten, trips en tricks voor het werken met een inclusieve

 

Voor wie? De training is geschikt voor begeleiders, docenten binnen het regulier en speciaal onderwijs, hulpverleners, dansdocenten, choreografen, kunstvakdocenten en mensen met interesse in inclusief werken of een ‘andere’ doelgroep.

 

Wanneer en waar? Er is nog geen precieze datum en locatie. We houden je graag op de hoogte. Het zal gaan over 1 online zelfstudie dag voorafgaand aan de cursus van 2 fysieke trainingsdagen.

 

Hoe is de training tot stand gekomen? Het trainingsprogramma Unload to Upload is in samenwerking met Stichting Misiconi ontwikkeld en verbonden aan het boek Unload to Upload, handleiding voor een inclusieve dans praktijk. Het boek krijg je toegezonden na inschrijving van deze training.

 

Vaardigheden die aan bod komen

Basisvaardigheden: communicatie vaardigheden, lezen Engelse en Nederlandse taal, HBO denk niveau, digitale vaardigheden, digitaal leren, sociale vaardigheden

Specifieke vaardigheden: didactische dansvaardigheden, toegankelijkheid, dansterminologie, inclusieterminologie, zelfvertrouwen, improvisatie en experiment, observeren en reflecteren, dans met hulpmiddelen, structuur bieden, voorbeeldpositie, creatief denkvermogen, aanpassen en wijzigen, oplossingsgericht werken, positieve feedback, partnervaardigheden, choreografische vaardigheden,

Behandelde thema’s: dans, Inclusie en inclusiedans, samenleving en zijn structuren, maatschappij, ondernemerschap en organisatie, methodiek en vaardigheden, Laban, improvisatie, compositie, conceptontwikkeling, kijken naar de toekomst.

 

Een mix van online en fysiek leren? Thuis doorloop je voorafgaand aan de cursus de 1 daagse e-learning en maak je de bijhorende opdrachten. Met als doel je dieper kunt ingaan op de theoretische thematiek. Er kunnen dan gerichter vragen worden gesteld op de werkvloer. De fysieke training bestaat uit 2 volle dagen waarin we vooral veel gaan doen en bewegen op de vloer. 

Deelnemen aan de training? Inschrijven kan via de knop “inschrijven” op deze pagina. Zijn er nog vragen stuur dan een mail aan  info@cultuurcollege.nl of bel 026 351 4711.

Boek Unload to Upload

Maar liefst 200 pagina’s dik met theorie en praktijk!  Heb je interesse dan kun je het boek bestellen via dit mail adres info@misiconidance.nl. De kosten zijn € 19,95 . Let op!  Als je je aanmeldt voor de training dan ontvang je het boek sowieso.

 

Feedback and insight on Unload to Upload
During the Gathered Together Festival by Debbie Watson.

Joop’s idea for the workshop, titled Unload to Upload, was to offer participants – dancers, teachers, assistants – an experience of the Misiconi teaching method which the company developed for teachers working in the field of inclusive dance. The teaching method has been set out in a booklet which details the basic information to help teachers or dancers who want to lead workshops get started. The idea and theme which underpins the method is Unloading habits to make space for Uploading a different perspective.

The idea was presented in a very easy manner at the beginning of the workshop and it seemed to be clearly received by everyone present. Dancers and dance makers are often trying to nurture creativity and new ways of accessing movement– their own or their students or company members – but the idea of approaching this through the mechanism of unloading habits and creating space to upload a new perspective was a very tangible and interesting one. It gave a straight forward way to notice what our habitual thought and movement patterns, and reactions are and what might be generated when we are encouraged to interrupt, change or play with them.

Joop demonstrated a high level of skill in leading the workshop and ensuring that the space was one in which inclusivity was central. Her general approach was one openness and connection to the participants while offering taught material and improvisational tasks. She and her colleagues adopted a modelling and highly encouraging approach but avoided being too hands on or overly correcting of the participants. This seemed to work very well as the participants seemed to be comfortable, focussed and involved, and had enough direction to progress individually and in their partner and group work.

The workshop was billed as being useful for teachers and dancers to learn methods and skills in supporting mixed ability levels. As such there was an easy welcoming atmosphere where people felt comfortable to step out of the activities so that they could take in or note down the specific tasks and how individuals were responding. From the outset Joop communicated clearly so that people felt empowered and responsible to find their own rhythm and level based on their own objectives for the 2 hour workshop.